Dati Progetto
Num. Contratto
COOP-CT-2004-507622
Coordinatore
TECNOGAMMA (Italia)
Responsabile ENEA
CAPPABIANCA CLAUDIO - NULL (CASACCIA)
Sito WEB
Sito WEB non disponibile
Descrizione
Periodic in-track rail inspections are performed to detect critical defects before they grow enough to cause structural failure. Nondestructive inspection (NDI) technologies currently used worldwide rely mainly on conventional ultrasonic technologies. Thes e use water filled rubber wheels, containing transmitter-receiver piezoelectric transducers, that are kept in continuous contact to the rail running surface. These methods have limitations as they require contact conditions between the inspection probes an d the surface of the rail track. Although such contact ultrasonic methodologies have been extensively and successfully used in detecting many surface-breaking and internal cracks, and are proved to be reliable, they are not perfect. In fact, train derailme nts caused by broken rails, which pass inspection, still occur. Defect detectability may be affected by rail surface condition, railhead geometry, defect geometry and orientation, electrical and/or mechanical noise introduced into the transducer, and inade quate transducer-to-rail surface coupling. Moreover, inspection speeds are very low to maintain constant coupling between the two parts. In an effort to improve rail track inspections, this project proposes a non-contact ultrasonic system for periodic in-field inspections of rail tracks that has recognized advantages over conventional technologies currently available to the railroad industry. In particular, the system, consisting of a pulsed laser and an air-coupled transducer, has the following advantages : flexibility to discover cracks that are not detectable with methods currently available to the railroad industry; inspection is non-contact and remote; presence of oxides or oil on the rail surface enhances laser generation; inspection speed can be higher than with contact methods. The feasibility study, the development and the manufacture of a prototype will prove the capability of the proposed inspection technique for in-track rail flaw defect detection.
Attività svolta da ENEA
L'ENEA ha il compito di determinare le caratteristiche e le capacità del sistema di ispezione dei binari ferroviari, oggetto del progetto, per verificare l'effettiva possibilità di rilevazione dei difetti e la ripetibilità delle misure; tutto quanto per verificare che il nuovo sistema sia in grado di rilevare le stesse tipologie di difetti, attualmente rivelabili con una velocità di corsa lungo i binari ferroviari non superiore ai 45 km/h con una velocità di 100 km/h o superiore.
Il rapporto tecnico finale verrà utilizzato anche per favorire opportunità di marketing e diffusione delle informazione.
Programma Quadro
Sesto Programma Quadro UE (2002-2006)
Programma UE
PMI - Ric. Cooperativa (2002-2006)
Tipo Progetto
PMI - Progetti per le piccole e Medie Imprese
Riferimenti ENEA
Posizione:
865
Atto di Approvazione ENEA:
005/MAT/2004
Codice Atto:
0BM11
Unità alla stipula:
MAT
Dati Finanziari (in euro)
Costo eleggibile del progetto:
1.524.776,00
Costo eleggibile per ENEA:
105.600,00
Contributo al progetto:
1.044.428,00
Contributo a ENEA:
105.600,00
Durata
Anno di stipula:
2004
Durata (in mesi):
27
Data di inizio:
01-11-2004
Data di scadenza:
31-01-2007
Partner (11)
Ruolo |
Tipologia |
Nome |
Nazione |
|
Università |
UNIV. LIEGI |
Belgio |
|
Piccole e medie imprese |
QUANTEL |
Francia |
|
Altro |
REGIE AUTONOME DES TRANSPORT PARISIENS |
Francia |
|
Istituti di ricerca |
JENAER MESSTECHNICK GMBH |
Germania |
|
Altro |
ATTIKO METRO OPERATION COMPAGNY S.A. |
Grecia |
PARTNER |
Istituti di ricerca |
ENEA |
Italia |
|
Istituti di ricerca |
PADOVA RICERCHE SPA |
Italia |
COORD |
Istituti di ricerca |
TECNOGAMMA |
Italia |
|
Università |
UNIV. PALERMO |
Italia |
|
Altro |
EUROTUNNEL GROUP LTD |
Regno Unito |
|
Altro |
CM4 ENGINYERIA S.A. |
Spagna |
Keyword associate al progetto dal database di CORDIS (5)
Keyword |
COORDINATION, COOPERATION |
EVALUATION |
INNOVATION, TECHNOLOGY TRANSFER |
POLICIES |
SCIENTIFIC RESEARCH |
Altre Keyword non presenti nel database di CORDIS (1)