Banca Dati PROGETTI UE


Dati Progetto


Num. Contratto


COOP-CT-2004-507622


Coordinatore


TECNOGAMMA (Italia)


Responsabile ENEA


CAPPABIANCA CLAUDIO - NULL (CASACCIA)


Sito WEB


Sito WEB non disponibile


Descrizione


Periodic in-track rail inspections are performed to detect critical defects before they grow enough to cause structural failure. Nondestructive inspection (NDI) technologies currently used worldwide rely mainly on conventional ultrasonic technologies. Thes e use water filled rubber wheels, containing transmitter-receiver piezoelectric transducers, that are kept in continuous contact to the rail running surface. These methods have limitations as they require contact conditions between the inspection probes an d the surface of the rail track. Although such contact ultrasonic methodologies have been extensively and successfully used in detecting many surface-breaking and internal cracks, and are proved to be reliable, they are not perfect. In fact, train derailme nts caused by broken rails, which pass inspection, still occur. Defect detectability may be affected by rail surface condition, railhead geometry, defect geometry and orientation, electrical and/or mechanical noise introduced into the transducer, and inade quate transducer-to-rail surface coupling. Moreover, inspection speeds are very low to maintain constant coupling between the two parts. In an effort to improve rail track inspections, this project proposes a non-contact ultrasonic system for periodic in-field inspections of rail tracks that has recognized advantages over conventional technologies currently available to the railroad industry. In particular, the system, consisting of a pulsed laser and an air-coupled transducer, has the following advantages : flexibility to discover cracks that are not detectable with methods currently available to the railroad industry; inspection is non-contact and remote; presence of oxides or oil on the rail surface enhances laser generation; inspection speed can be higher than with contact methods. The feasibility study, the development and the manufacture of a prototype will prove the capability of the proposed inspection technique for in-track rail flaw defect detection.


Attività svolta da ENEA


L'ENEA ha il compito di determinare le caratteristiche e le capacità del sistema di ispezione dei binari ferroviari, oggetto del progetto, per verificare l'effettiva possibilità di rilevazione dei difetti e la ripetibilità delle misure; tutto quanto per verificare che il nuovo sistema sia in grado di rilevare le stesse tipologie di difetti, attualmente rivelabili con una velocità di corsa lungo i binari ferroviari non superiore ai 45 km/h con una velocità di 100 km/h o superiore. Il rapporto tecnico finale verrà utilizzato anche per favorire opportunità di marketing e diffusione delle informazione.


Programma Quadro


Sesto Programma Quadro UE (2002-2006)


Programma UE


PMI - Ric. Cooperativa (2002-2006)


Tipo Progetto


PMI - Progetti per le piccole e Medie Imprese




Riferimenti ENEA



Posizione: 865

Atto di Approvazione ENEA: 005/MAT/2004

Codice Atto: 0BM11

Unità alla stipula: MAT



Dati Finanziari (in euro)



Costo eleggibile del progetto: 1.524.776,00 Costo eleggibile per ENEA: 105.600,00

Contributo al progetto: 1.044.428,00 Contributo a ENEA: 105.600,00



Durata



Anno di stipula: 2004

Durata (in mesi): 27

Data di inizio: 01-11-2004

Data di scadenza: 31-01-2007



Partner (11)


Ruolo Tipologia Nome Nazione
Università UNIV. LIEGI Belgio
Piccole e medie imprese QUANTEL Francia
Altro REGIE AUTONOME DES TRANSPORT PARISIENS Francia
Istituti di ricerca JENAER MESSTECHNICK GMBH Germania
Altro ATTIKO METRO OPERATION COMPAGNY S.A. Grecia
PARTNER Istituti di ricerca ENEA Italia
Istituti di ricerca PADOVA RICERCHE SPA Italia
COORD Istituti di ricerca TECNOGAMMA Italia
Università UNIV. PALERMO Italia
Altro EUROTUNNEL GROUP LTD Regno Unito
Altro CM4 ENGINYERIA S.A. Spagna



Keyword associate al progetto dal database di CORDIS (5)


Keyword
COORDINATION, COOPERATION
EVALUATION
INNOVATION, TECHNOLOGY TRANSFER
POLICIES
SCIENTIFIC RESEARCH



Altre Keyword non presenti nel database di CORDIS (1)


Altri indici
Railways




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