Banca Dati PROGETTI UE


Dati Progetto


Num. Contratto


636494


Coordinatore



Responsabile ENEA


DE VITO SAVERIO - TERIN-SSI-EDS (PORTICI (NA))


Sito WEB


Sito WEB non disponibile


Descrizione


The integration of innovative lightweight materials like CFRP into multi-material design (MMD) environments in aeronautic applications brings along a paradigm shift in initial design, manufacturing and in maintenance, repair and overhaul (MRO). Essential cost reductions over the whole aircraft lifecycle demand innovative processes meeting the specific requirements of MMD in general and specifically of CFRP. The certification of (structural) adhesive bonding marks a key step for full integration of CFRP, as adhesive bonding is the optimum CFRP joining technology. As yet difficulties in predicting and assessing the bond quality by non-destructive testing limit certification of adhesive bonding technologies and subsequently their usage in aeronautic applications. ComBoNDT aims at overcoming these limitations by further development and maturation of extended non-destructive testing (ENDT) methods suitable for pre- and post-bond inspection of adherend surfaces and adhesively bonded joints. The ComBoNDT approach is threefold: - reliable and reproducible detection of undefined and/or multiple contaminations on surfaces prior bonding, triggering surface cleaning and activation measures, - reliable and reproducible detection of poor bond quality, triggering appropriate repair actions, - improvements in robustness of methods addressing the requirements of in-line inspection in both aircraft manufacturing and MRO environments. Time savings of up to 70 % and cost savings of up to 50 % in related production, MRO and retrofit processes are expected from the application of ENDT technologies resulting from ComBoNDT. ComBoNDT addresses relevant levels of technology and of manufacturing readiness. ComBoNDT will contribute to implementation of safe, cost- and time-efficient adhesive bonding technologies and to reducing production and MRO costs.


Attività svolta da ENEA


L'ENEA svolge attività nell'ambito dei controlli non distruttivi sugli incollaggi strutturali dei componenti degli aerei in composito, eseguiti attraverso l'applicazione di sensori olfattivi sviluppati presso l'Unità UTTP.


Programma Quadro


HORIZON 2020


Programma UE


Transport


Tipo Progetto


RIA - Research and Innovation Action




Riferimenti ENEA



Posizione: 1364

Atto di Approvazione ENEA: 241/2015/COMM

Codice Atto: P0049

Unità alla stipula: UTTP-MDB



Dati Finanziari (in euro)



Costo eleggibile del progetto: 4.617.226,00 Costo eleggibile per ENEA: 398.125,00

Contributo al progetto: 4.617.226,00 Contributo a ENEA: 398.125,00



Durata



Anno di stipula: 2015

Durata (in mesi): 36

Data di inizio: 01-05-2015

Data di scadenza: 30-04-2018



Partner (11)


Ruolo Tipologia Nome Nazione
Piccole e medie imprese EASN TECHNOLOGY INNOVATION SERVICES BVBA Belgio
Istituti di ricerca CEA - COMMISSARIAT A L'ENERGIE ATOMIQUE ET AUX ENERGIES ALTERNATIVES Francia
Istituti di ricerca CNRS - FRENCH NATIONAL CENTRE FOR SCIENTIFIC RESEARCH Francia
Industrie GMI AERO SAS Francia
Industrie AIRBUS DEFENCE AND SPACE GMBH Germania
Industrie AUTOMATION WR GMBH Germania
Istituti di ricerca FHG - FRAUNHOFER GESELLSCHAFT ZUR FOERDERUNG DER ANGEWANDTEN FORSCHUNG E.V. Germania
Università UNIV. PATRAS (UPAT) Grecia
PARTNER Istituti di ricerca ENEA Italia
Istituti di ricerca POLISH ACADEMY OF SCIENCES/INST. OF FLUID FLOW MACHINERY Polonia
Industrie AERNNOVA COMPOSITES ILLESCAS SA Spagna



Keyword associate al progetto dal database di CORDIS (4)


Keyword
Aeronautical technology
Materials, components and methods
INNOVATION, TECHNOLOGY TRANSFER
SCIENTIFIC RESEARCH



Altre Keyword non presenti nel database di CORDIS (0)


Altri indici


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