Banca Dati PROGETTI UE





 

DETTAGLI PROGETTO  U-RAIL
(Num. COOP-CT-2004-507622)


Num. Contratto:
COOP-CT-2004-507622

Coordinatore: TECNOGAMMA (Italia)

Responsabile ENEA: CAPPABIANCA CLAUDIO - (CASACCIA)

Ruolo ENEA: PARTNER

Sito Web: Sito WEB non disponibile

Programma Quadro: Sesto Programma Quadro UE (2002-2006)

Programma UE: PMI - Ric. Cooperativa (2002-2006) - Ricerca per le Piccole e Medie Imprese

Area Tematica:

Tipo Progetto: PMI - Progetti per le piccole e Medie Imprese

Descrizione:

Periodic in-track rail inspections are performed to detect critical defects before they grow enough to cause structural failure. Nondestructive inspection (NDI) technologies currently used worldwide rely mainly on conventional ultrasonic technologies. Thes e use water filled rubber wheels, containing transmitter-receiver piezoelectric transducers, that are kept in continuous contact to the rail running surface. These methods have limitations as they require contact conditions between the inspection probes an d the surface of the rail track. Although such contact ultrasonic methodologies have been extensively and successfully used in detecting many surface-breaking and internal cracks, and are proved to be reliable, they are not perfect. In fact, train derailme nts caused by broken rails, which pass inspection, still occur. Defect detectability may be affected by rail surface condition, railhead geometry, defect geometry and orientation, electrical and/or mechanical noise introduced into the transducer, and inade quate transducer-to-rail surface coupling. Moreover, inspection speeds are very low to maintain constant coupling between the two parts. In an effort to improve rail track inspections, this project proposes a non-contact ultrasonic system for periodic in-field inspections of rail tracks that has recognized advantages over conventional technologies currently available to the railroad industry. In particular, the system, consisting of a pulsed laser and an air-coupled transducer, has the following advantages : flexibility to discover cracks that are not detectable with methods currently available to the railroad industry; inspection is non-contact and remote; presence of oxides or oil on the rail surface enhances laser generation; inspection speed can be higher than with contact methods. The feasibility study, the development and the manufacture of a prototype will prove the capability of the proposed inspection technique for in-track rail flaw defect detection.


Attività svolta da ENEA:

L'ENEA ha il compito di determinare le caratteristiche e le capacità del sistema di ispezione dei binari ferroviari, oggetto del progetto, per verificare l'effettiva possibilità di rilevazione dei difetti e la ripetibilità delle misure; tutto quanto per verificare che il nuovo sistema sia in grado di rilevare le stesse tipologie di difetti, attualmente rivelabili con una velocità di corsa lungo i binari ferroviari non superiore ai 45 km/h con una velocità di 100 km/h o superiore. Il rapporto tecnico finale verrà utilizzato anche per favorire opportunità di marketing e diffusione delle informazione.


Note:


Posizione:
865

Codice Atto:
0BM11

Atto di approvazione ENEA:
005/MAT/2004

Unità alla stipula:
MAT

Costo eleggibile del Progetto: 1.524.776,00

Contributo al Progetto: 1.044.428,00



Costo eleggibile per ENEA: 105.600,00

Contributo ad ENEA: 105.600,00

Anno di stipula:
2004

Durata in mesi:
27

Data di inizio:
01-11-2004

Data di scadenza:
31-01-2007


Indice                               Costo Tot. Contr. UE
               
0 UNIV. LIEGI Università Belgio
1 QUANTEL Piccole e medie imprese Francia
2 REGIE AUTONOME DES TRANSPORT PARISIENS Altro Francia
3 JENAER MESSTECHNICK GMBH Istituti di ricerca Germania
4 ATTIKO METRO OPERATION COMPAGNY S.A. Altro Grecia
5 ENEA Istituti di ricerca Italia PARTNER
6 PADOVA RICERCHE SPA Istituti di ricerca Italia
7 TECNOGAMMA Istituti di ricerca Italia COORD
8 UNIV. PALERMO Università Italia
9 EUROTUNNEL GROUP LTD Altro Regno Unito
10 CM4 ENGINYERIA S.A. Altro Spagna

 Argomento  Macro Key  Keyword
RTD Horizontal Topics COORDINATION, COOPERATION COORDINATION, COOPERATION
EVALUATION EVALUATION
INNOVATION, TECHNOLOGY TRANSFER INNOVATION, TECHNOLOGY TRANSFER
POLICIES POLICIES
SCIENTIFIC RESEARCH SCIENTIFIC RESEARCH

 Indice
Railways